S H A R E P O I N T C E N T E R

Dynamics 365 Business Central چیست؟

Dynamics 365 Business Central (که قبلاً به نام Dynamics NAV شناخته می شد و قبل از آن Navision بود!) یک راه حل واحد و سراسری برای مدیریت تمام فرآیندهای تجاری شما و طیف وسیعی از برنامه های تجاری Dynamics 365 مایکروسافت است. همچنین فوق‌العاده انعطاف‌پذیر بوده  و می‌توان آن را مطابق با هر نیاز تجاری سفارشی سازی کرد.
 
Business Central یک راه حل ERP قابل اعتماد و اثبات شده است که به 160000 مشتری خدمات رسانی کرده است و هر ساله توسط مایکروسافت بهبود می یابد. وسعت عملکردی بالایی دارد و می‌توان آن را در فضای ابری عمومی، فضای ابری خصوصی یا در محل مستقر کرد.
 
بنابراین، تفاوت Dynamics NAV و Dynamics 365 Business Central چیست؟
از برخی جهات می توان به پرسش مطرح شده در یک جمله کوتاه پاسخ داد:” Dynamics 365 Business Central فقط نام جدید Dynamics NAV است.”

Microsoft Dynamics 365 Business Central on-premise

در این بخش، نحوه نصب Microsoft Dynamics 365 Business Central در محل را بررسی خواهیم کرد. در این مورد، ما از نسخه Worldwide Business Central W1 استفاده خواهیم کرد.

نصب Microsoft Dynamics 365 Business Central on-premise

برای نصب داخلی Dynamics 365 Business Central مراحل زیر را انجام دهید:

1- دانلود از Microsoft PartnerSource و استخراج فایل ها از بسته (.zip):

2- فایل Microsoft Dynamics 365 Business Central setup.exe را اجرا کنید و نصب شروع می شود:

3- یک گزینه نصب (به عنوان مثال، Developer) را انتخاب کنید:

4- یک نصب سفارشی را انتخاب کنید (این مثال – for developer):

و یک نصب سفارشی را انتخاب کنید (به عنوان مثال— for client):

قابلیت و ویژگی های Dynamics 365 Business Central

ماژول ها برای هر ساختار
با ویژگی های Dynamics 365 Business Central می توانید نحوه انجام تجارت خود را متحول کنید. کارآمدسازی، اتوماسیون و تعامل با مشتری را به سطح جدیدی ببرید!
این به شما یک راه حل واحد و یکپارچه برای مدیریت امور مالی، عملیات، فروش و خدمات مشتری و همچنین فرصتی برای ارتقاء آسان از نرم افزار حسابداری سطح پایه و سیستم های ERP قدیمی می دهد.
 
Dynamics 365 Business Central ارزش بسیار زیادی دارد زیرا با سایر سرویس‌های ابری مایکروسافت (از جمله Office 365) ادغام می‌شود و می‌توان آن را برای نیازهای صنعتی خاص با Power Apps، Power Automate و Power BI سفارشی سازی کرد یا گسترش داد.
Dynamics 365 Business Central نسل بعدی چیزی است که قبلاً به نام Navision و بعداً Dynamics NAV شناخته می شد و به همین دلیل مجموعه ای از فناوری های قابل اعتماد و اثبات شده را در پایه خود دارد که به 160000 مشتری و میلیون ها کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه کرده است. بنابراین، بیایید به آنچه می تواند انجام دهد، نگاهی بی اندازیم!

مدیریت مالی

ویژگی‌های Dynamics 365 Business Central به شما این امکان را می‌دهد تا مدیریت مالی خود را ساده کنید و عملکرد کسب‌وکارتان را در زمان واقعی مشاهده کنید. شما به راحتی می توانید اطلاعات خود را به شیوه ای امن با یک حسابدار به اشتراک بگذارید و کنترل بیشتری بر بودجه و جریان نقدی خود داشته باشید.

  • پرداخت‌های دریافتی را مستقیماً به مشتری مرتبط اعمال کنید و برای تطبیق خودکار حساب‌ها، فاکتورها را به عنوان پرداخت شده علامت بزنید.
  • توصیه هایی در مورد زمان پرداخت به فروشندگان برای استفاده از تخفیف های فروشنده یا اجتناب از جریمه های معوق دریافت کنید.
  • برای دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل سریع‌تر، برچسب‌ها را به ورودی‌ها اضافه کنید.
  • توانایی سازمان خود را برای توسعه، اصلاح و کنترل بودجه بهبود بخشید.

گزارش و تجزیه و تحلیل

با استفاده از ویژگی های مختلف Dynamics 365 Business Central، داده های مدیریت مالی خود را در میان حسابداری، فروش، خرید، موجودی، و تعامل با مشتری متمرکز کنید تا نمای به روز و سرتاسری از کسب و کار خود داشته باشید. زمانی که توسط فرآیندهای متصل، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده و داده‌های هم‌زمان هدایت می‌شوید، سریع‌تر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

  • با ادغام یکپارچه مایکروسافت اکسل، تصمیمات سریع و آگاهانه بگیرید.
  • با ایجاد تجزیه و تحلیل های خود بر روی داده های دفتر کل به راحتی KPI های خود را ردیابی کنید.
  • با استفاده از یکپارچه سازی داخلی Power BI، عملکرد کسب و کار خود را در زمان واقعی در داشبورد خود نمودار کنید.
  • با استفاده از Cortana Intelligence داخلی، جریان نقدی خود را به طور دقیق پیش بینی کنید.

پردازش سفارش

Dynamics 365 Business Central شما را قادر می سازد تا از طریق گردش کار خودکار و سطوح موجودی به روز شده به صورت پویا، فرآیند سفارش فروش و خرید خود را نظارت و کنترل کنید. شما می توانید با اجرای تاییدیه ها از خریدهای غیر ضروری یا تقلبی جلوگیری کنید، به علاوه فاکتورهای ارسال شده را در سیستم مدیریت مالی خود اصلاح کنید و بدون دردسر اصلاح را ثبت کنید.

  • برای ثبت هزینه خرید و پیگیری حساب های پرداختنی، فاکتورها و سفارشات خرید ایجاد کنید
  • با اجرای ساختارهای پیشرفته گردش کار و تایید، کنترل هزینه ها را حفظ کنید
  • وظایف فروشندگان را به صورت خودکار انجام دهید تا توافقات شما در مورد تخفیف ها، قیمت ها و روش های پرداخت را ثبت کنند

فروش و بازاریابی

با ویژگی‌های فروش و بازاریابی Dynamics 365 Business Central، می‌توانید با اتصال فروش و حسابداری خود، زمان را از نقل قول تا پول نقد کوتاه کنید. نقطه‌ها را بین تیم‌های فروش و بازاریابی خود وصل کنید و به‌سرعت در مورد درخواست‌های مربوط به فروش مستقیماً از Outlook اقدام کنید. به راحتی چندین آدرس ارسال و قبض به ازای هر مشتری را مدیریت کنید، از جمله آدرس های ارسال مستقیم و صورتحساب.

 

  • محتوا، داده‌ها و فرآیندهای خود را برای ارائه تجربیات جذاب مشتری در تمام نقاط تماس، تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر و هدایت نتایج کسب‌وکار تراز کنید.
  • فروش را مستقیماً از Outlook ارسال کنید، سپس فاکتورهای خود را به عنوان پیوست PDF که شامل پیوند PayPal برای تسریع در پرداخت است ارسال کنید.
  • یک نمای کلی کامل از تعاملات دریافت کنید و وضعیت فعلی مشتری را از ایمیل گرفته تا سفارش و فاکتور پیگیری کنید
  • مذاکره و پیگیری قراردادهای خاص با مشتریان فردی، از جمله ساختارهای تخفیف سرنخ ها را بر اساس پتانسیل درآمد و فرصت ها در طول چرخه فروش اولویت بندی کنید
  • عملکردها عبارتند از: مدیریت کمپین، مدیریت تماس، مدیریت اسناد و تولید، ادغام ایمیل، فروش تلفن همراه، مدیریت فرصت، مدیریت سفارش و فرآیند فروش و مدیریت وظایف/تعامل

مدیریت انبار

ویژگی‌های مدیریت انبار Dynamics 365 Business Central اطلاعات جامع سازمانی را گرد هم می‌آورد، وظایف دستی را خودکار می‌کند، فرآیندها و گردش‌های کاری را به هم متصل می‌کند، مدیریت موجودی مبتنی بر واقعیت را امکان‌پذیر می‌کند، و دید واضحی از عملکرد کسب‌وکار، حاشیه‌ها، سودآوری و فرصت‌های بهبود را برای مدیران فراهم می‌کند.
  • قابل استفاده با پایانه های دستی (HHT)؛ دستورالعمل‌های جمع‌آوری را می‌توان در HHT ارائه کرد، که بهترین مکان را برای کالاها بر اساس ظرفیت و مناطق برداشت نشان می‌دهد.
  • پر کردن چهره انتخابی، بازرسی کیفیت و شمارش چرخه همگی پشتیبانی می‌شوند
  • ساختار ماژولار و منعطف امکان افزودن عملکردهای جدید یا سفارشی را در طول زمان برای مطابقت با رشد و تکامل کسب و کار فراهم می کند.

مدیریت منابع و پروژه

 
از Dynamics 365 Business Central برای انجام وظایف متداول مدیریت منابع و پروژه و دریافت تمام داده های مورد نیاز برای کمک به مدیریت بودجه و نظارت بر پیشرفت استفاده کنید. ردیابی ساعات پروژه ماشین و کارمند با استفاده از جدول زمانی، و دسترسی به داده‌های بلادرنگ در منابع موجود، مانند کارمندان و ماشین‌آلات.
  • ایجاد، مدیریت و پیگیری پروژه های مشتری با هزینه های شغلی پیچیده و قابلیت های گزارش دهی
  • سطوح استفاده و سودآوری منابع را با برنامه ریزی ظرفیت و فروش مدیریت کنید
  • برای جلوگیری از هزینه های بیش از حد، بودجه ها را توسعه، اصلاح و کنترل کنید

مدیریت خدمات

ویژگی‌های Dynamics 365 Business Central چه قراردادها، ضمانت‌ها، SLA یا مدیریت خدمات تلفن همراه باشد، کارایی عملیاتی شما را افزایش می‌دهد، مدیریت قرارداد مؤثری را ارائه می‌دهد و فرآیندهای حیاتی را اجرا می‌کند – کمک می‌کند تیم خدمات شما به SLA‌ها برخورد کند – همه اینها وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد!
  • شامل مدیریت قرارداد و SLA، تاریخچه آیتم و مؤلفه، خدمات تلفن همراه، برنامه‌ریزی کار و مواد، زمان‌بندی و ارسال، ردیابی اقلام خدمات، مدیریت سفارش خدمات و مدیریت قیمت خدمات
  • صورت‌حساب فروش را به گونه‌ای گسترش می‌دهد که شامل صورت‌حساب‌های تکراری و سفارش/صورت‌حساب خدمات باشد
  • مدیریت اقلام وام و جایگزینی و مکانیسم های صورتحساب دوره ای قراردادی را فعال می کند.
  • عملکرد ثبت تماس یکپارچه برای ثبت، پیگیری و بستن تماس‌های سرویس

ساخت

اگر موفق شدید، Dynamics 365 Business Central می تواند به ساده سازی و مدیریت فرآیند تولید کمک کند! چه مونتاژ اولیه را انجام دهید، چه نیاز به MRP کامل داشته باشید یا جایی در این بین باشید، ما می‌توانیم به اندازه‌ای که نیاز دارید یا به اندازه‌ای که نیاز دارید، ارائه دهیم.
  • ادغام، ساده و مدیریت هر جنبه ای از فرآیند تولید خود از جمله برنامه ریزی، برنامه ریزی، موجودی، توزیع و مدیریت مالی
  • مصرف مواد خام را کنترل کنید و قبل از تولید اقلام نهایی، فعالیت های مختلف ماشینی یا انسانی را مدیریت کنید
  • فلاشینگ عقب یا جلو و همچنین صدور گسسته مواد در دسترس است. ویژگی هایی مانند مدیریت ضایعات و ساخت پیمانکار فرعی نیز در دسترس است

نحوه انتخاب بین Cloud و On-Premises Dynamics 365 Business Central

آیا باید Microsoft Dynamics 365 Business Central را در فضای ابری نصب کنید یا به عنوان یک راه حل داخلی؟ در اینجا مواردی را بررسی میکنیم که هنگام تصمیم گیری باید در نظر داشته باشید.

Cloud vs On-Premises Dynamics 365 Business Central
در حالی که Microsoft Dynamics 365 Business Central ممکن است در درجه اول به عنوان ERP ابری پیشرو مایکروسافت شناخته شود، به عنوان یک راه حل داخلی نیز در دسترس است. و در حالی که بسیاری از عملکردهای اصلی مشابه را ارائه می دهد، برخی از ملاحظات حیاتی وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در مورد استقرار Business Central در فضای ابری یا در محل برای سازمان خود در نظر داشته باشید. در این پست، تفاوت‌های کلیدی بین این دو نوع استقرار را شناسایی کرده‌ایم تا به شما در یافتن راهکار مناسب‌تر برای کسب‌وکارتان کمک کنیم.
 
هزینه ها و راه اندازی
Business Central Cloud:
  • نسخه ابری Business Central دارای مجوز مدل اشتراکی است و شما به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت خواهید کرد.
  • از آنجایی که Business Central در Microsoft Azure میزبانی می شود، به سخت افزاری مانند سرورهای داخلی یا نصب نرم افزار نیاز ندارید.
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیز کمتر خواهد بود، زیرا به‌روزرسانی‌ها به‌طور خودکار برنامه‌ریزی می‌شوند و توسط شرکای مایکروسافت یا مایکروسافت مدیریت می‌شوند.
 
Business Central On-Premises:
  •  On-premises Business Central دارای مجوز دائمی است، که در آن شما برای داشتن نرم افزار یک بار هزینه پرداخت می کنید.
  • نیاز به سرمایه گذاری در سخت افزار و فضا دارد، زیرا برای میزبانی این راه حل به سرورهایی نیاز دارید
  • همچنین ممکن است برای کمک به نگهداری و ارتقاء نرم افزار به منابع IT داخلی نیاز داشته باشید

به طور کلی، هزینه کل مالکیت شما با نسخه ابری Business Central بسیار کمتر است. در مقایسه، نسخه داخلی دارای هزینه راه اندازی اولیه بالاتر و هزینه های مداوم در آینده برای تعمیر و نگهداری است.

مالکیت، بازیابی و ارتقاء
Business Central Cloud:
  • داده ها در سرورهای Microsoft Azure ذخیره می شوند و شما از طریق یک مرورگر وب به نمونه Business Central خود دسترسی دارید
  • تمام به روز رسانی های نرم افزار به صورت خودکار انجام می شود که به شما امکان می دهد آخرین نسخه را در دسترس داشته باشید
  • چندین نسخه پشتیبان برای شما انجام می شود و مایکروسافت 99.9٪ ضمانت uptime ارائه می دهد
Business Central On-Premises:  
  • داده ها بر روی سخت افزار محلی شما در سرورهای داخلی شما ذخیره می شود و شما به تمام داده های ذخیره شده دسترسی کامل دارید.
  • شما به صورت محلی از طریق مرورگرهای وب ایستگاه کاری فردی به نرم افزار دسترسی دارید
  • به روز رسانی نرم افزار به صورت خودکار نیست. شما باید به‌روزرسانی‌ها را با کمک تیم داخلی یا شریک Dynamics خود نصب، آزمایش و اجرا کنید
  • تیم فناوری اطلاعات شما باید پشتیبان‌گیری داشته باشد و یک طرح بازیابی بلایای طبیعی داشته باشد
 
با نسخه داخلی Business Central، شما کنترل و مالکیت بیشتری بر داده های کسب و کار خود دارید، زیرا نرم افزار بر روی سرورهای داخلی شما مستقر می شود. با این حال، این بدان معناست که برای نصب و به‌روزرسانی‌های محصول و حفظ نرم‌افزار و سخت‌افزار خود، باید منابع IT کافی در داخل خود داشته باشید.
سفارشی سازی، تحرک و مقیاس پذیری
Business Central Cloud:
  • نسخه ابری Business Central در مقایسه با داخلی قابل تنظیم نیست. بیشتر سفارشی سازی ها از طریق افزونه ها اجرا می شوند.
  • اگر اتصال اینترنتی داشته باشید، می‌توانید از هر مکان و در هر دستگاهی در فضای ابری به Business Central دسترسی داشته باشید. سرعت به خدمات اینترنت وابسته است.
  • همچنین به راحتی مقیاس پذیر است زیرا می توانید کاربران بیشتری را با هزینه اضافی اضافه کنید.
Business Central On-Premises:  
 
نسخه ابری Business Central بیشتر برای مشاغلی مناسب است که در مراحل سریع رشد هستند، زیرا آنها را قادر می‌سازد تا بسیار آسان و سریع افزایش یابند. برای افزایش تعداد کاربران نهایی فقط باید هزینه های اضافی بپردازید و نیازی به سرمایه گذاری روی سخت افزار اضافی ندارید. از سوی دیگر، Business Central در محل، در مورد سفارشی‌سازی این مزیت را دارد، زیرا هم می‌توانید کد پایه را تغییر دهید تا نرم‌افزار متناسب با نیازهای شما باشد یا هم از برنامه‌های افزودنی استفاده کنید.
ادغام ها و افزودنی ها
Business Central Cloud:
  • با نصب برنامه هایی برای نسخه ابری Business Central از طریق Microsoft AppSource می توانید به راحتی عملکرد نرم افزار خود را گسترش دهید.
  • Business Central در فضای ابری از ادغام یکپارچه با سایر محصولات مایکروسافت مانند Power Platform نیز پشتیبانی می کند
  • Power BI به طور کامل با SaaS Business Central یکپارچه شده است و مجوزهای اولیه Power BI رایگان در دسترس هستند
  • شما به راحتی می توانید تیم های مایکروسافت را ادغام کنید، زیرا برنامه ای وجود دارد که به شما امکان می دهد تیم ها را با داده های کسب و کار خود متصل کنید.
Business Central On-Premises:  
  • متأسفانه، نمی‌توانید از AppSource برای نصب برنامه‌ها با نسخه داخلی Business Central استفاده کنید
  • می‌توانید با راه‌حل‌های دیگر مایکروسافت مانند Power Platform یکپارچه شوید، اما به یک دروازه داده نیاز دارد
  • Teams در حال حاضر قادر به ادغام با Business Central در محل نیست

وقتی صحبت از یکپارچه‌سازی می‌شود، Business Central مبتنی بر ابر مزیت قابل‌توجهی دارد، زیرا گسترش قابلیت‌های آن نسبت به نسخه داخلی آسان‌تر است.

Cloud vs. On-Premises Business Central: کدام یک برای سازمان شما مناسب است؟

در حالی که ما شخصاً نسخه ابری Dynamics 365 Business Central را برای شرکت‌های کوچک تا متوسط بازار که پیچیدگی کمتری دارند و منابع فناوری اطلاعات محدودی دارند توصیه می‌کنیم، مواردی وجود دارد که شرکت شما به کنترل بیشتری بر روی داده‌های خود نیاز دارد یا نیاز به سفارشی‌سازی خاص نسبت به آنچه ابر ارائه می‌دهد، وجود دارد و اینجاست که نسخه داخلی بهتر کار می کند.

در نهایت، انتخاب اینکه آیا راه‌حل ERP خود را به صورت داخلی یا در فضای ابری استقرار می‌دهید، به نیازهای کسب‌وکار شما و میزان سرمایه‌گذاری شما هنگام پیاده‌سازی یا ارتقای سیستم ERP بستگی دارد.