سامانه انبارداری

29 فروردين 1394 نویسنده :  

سیستم مدیریت انبارچیست؟

انبار محل و فضایی است که یک یا چند نوع کالای بازرگانی، صنعتی، مواد اولیه و یا فرآورده های مختلف درآن نگهداری می شود که بر اساس یک سیستم صحیح، طبقه بندی و تنظیم می گردد.

 انبار داری ، عبارت است از دریافت جنس یا کالا از خارج از شرکت و نگهداری آنها با توجه به قوانین انبارداری، و رسانیدن اجناس و کالاهای مورد نیاز به خریداران در حداقل زمان ممکن .

 هدف از تشکیل وایجاد انبارها چه در سازمانهای دولتی و چه در بخش خصوصی، تامین و نگهداری کالاهای مورد نیاز سازمان است.

به زبان ساده، سیستم مدیریت انبار یک نرم افزار کاربردی است که به کنترل و مدیریت عملیات روزانه در یک انبار کمک می‌کند. سیستم مدیریت انبار یا مکانیزاسیون انبار به یک کسب و کار، در مدیریت و بهره برداری از انبار یا مرکز توزیع، توانایی کنترل می دهد.

 فرآیند انبارداری محصولات را می توان از طریق این سیستم بهینه سازی کرد .این یک فرآیند طولانی است و نیاز به مراحل مختلفی دارد، از جمله به دست آوردن محصولات از تامین کنندگان، حفظ سطح موجودی و حمل این محصولات به مشتریان؛- سازماندهی و پردازش اطلاعات مهم، به این فرایند منتهی می شود و در اغلب موارد، کسب و کار بزرگتر نیازهای توزیع پیچیده تر و سنگین تری دارد. یک سیستم انبار با کیفیت بالا، باید قادر به ادغام تدارکات باشد، که فرایندها را ساده تر کرده، کارایی را به حداکثر رسانیده و هزینه های غیر ضروری را حذف می کند.

هدف هر انبار کنترل ورود و خروج و موجودی کالاها به بهترین و موثرترین روش ممکن است. با پیشرفت تکنولوژی و رقابتهای فشرده، روشهای کاغذی پاسخگو نمی­ باشند. با وجود اینکه یک WMS از عملیات انبارداری در مقیاس بزرگ بهره می برد، می تواند برای کسب و کارهای کوچک نیز مفید باشد.

مدیریت موجودی

بوسیله‌ی سیستم مدیریت انبار پروسه‌ی ورود و خروج و ارسال سفارشات با سرعت بیشتری امکان‌پذیر است. یک سیستم انبارداری درست و دقیق می‌تواند احتمال اشتباهاتی را که ممکن است هنگام حمل یک محصول رخ دهد را تا  حد زیادی کاهش دهد.

با یک سیستم مدیریت انبار، یک شرکت قادر خواهد بود موجودی خود را به موقع مدیریت کند. هر گام در این فرآیند، از زمان سفارش محصول یک مشتری تا دریافت این محصول ، می تواند با سوابق موجودی هماهنگ شود، که به کسب و کار در حداکثرسازی بهره وری، کمک می کند. علاوه بر این، WMSS می تواند دقت سوابق را بهبود بخشد و گردش غیرضروری محصول را محدود کند، که هر دو باعث کاهش آسیب پذیری می شود، بعلاوه ،کاهش احتمال گم شدن محصول و کاهش هزینه ها را در بر خواهد داشت . این سبک مدیریت موجودی نیز بسیار کارآمد است و به شرکت ها کمک خواهد کرد تا فضای انبارهای موجود را بهتر استفاده کنند که بتوانند از تجهیزات مورد نیاز برای بسته بندی و حمل محصولات خود بهتر استفاده کنند.

کاغذبازی و کارکنان

یک WMS یا مکانیزاسیون انبار ، جنبه های بسیار دشوار یک کسب و کار را حذف می کند، اصطلاحا “کاغذ بازی”. این سیستم تمام پرونده ها را به صورت الکترونیکی نگه می دارد. WMS(مکانیزاسیون انبار) همچنین داده ها را دریافت و جمع آوری می کند، که به کسب و کار اجازه می دهد به طور کارآمد به برنامه ریزی امور بپردازد، که باعث کاهش نیاز به موجودی فیزیکی گران قیمت و وقت گیر می شود. بدون WMS، پرسنل شرکت مجبور خواهند شد تا به صورت مداوم وظایف ردیابی موجودی غیر رسمی را انجام دهند. پس از اجرای این سیستم، کسب و کار شما میزان خطاهای کاهش یافته و هزینه های آموزش را که معمولا با این وظایف مرتبط است مشاهده خواهد کرد. با استفاده از WMS، هر کسب و کار می تواند پرسنل خدمات مشتری خود را برای افزایش دقت حمل و نقل، شناسایی کند و موجودی سفارشات را به بهتیرن شیوه انتشار دهد و مشتریان را در مورد تاریخ دقیق تر دریافت محصول، مطلع کند.

یک نرم افزار انبار مکانیزه یک نوع نرم افزاری است که برای مدیریت محصولات انبوه در یک انبار از جمله مدیریت موجودی، پروسه های انتخاب و حسابرسی مورد استفاده قرار می گیرد.

WMS بخش مهمی از زنجیره تامین است که هدف اصلی آن پیگیری و کنترل حرکت و ذخیره سازی محصول (مواد موجود در یک انبار) و پردازش اقدامات مرتبط با موجودی، می باشد. از جمله: دریافت، اضافه کردن، برداشت، کیفیت، کنترل، حمل و نقل، گزارش دهی و پیش بینی.

بطور دقیق تر، مدیریت انبار شامل دریافت، ذخیره سازی و حرکت کالا به سمت محل ذخیره سازی میانجی یا مشتری نهایی می شود.  (به طور معمول برای کالاهای آماده شده، اما کیت ها [اسباب کار] نیز ممکن است توسط WMS پیشرفته مدیریت شوند)، توجه داشته باشید که یک سیستم مدیریت انبار میتواند همزمان انبارهای چندگانه را اداره کند؛ یک نمونه از چنین کارکردی ممکن است یک انبار مرکزی، یک انبار منطقه ای (که توسط انبار مرکزی اداره می شود) و انبارهای خرده فروشی (که توسط انبارهای منطقه ای اداره می شود) باشد.

 این سیستم شامل قسمت‌های تعریف کالا ، انبار ، کنترل موجودی کالا، حواله ورود و خروج، ثبت سفارش، صدور پیش فاکتور و فاکتور می باشد.

برخی از ویژگی‌های این سیستم به شرح زیر است:

-    تعریف و ثبت کالاها و ویژگیهای آن

-    تعریف انبارها و ثبت موجودی کالاها

-    محاسبه ارزش موجودی انبارها

-    ثبت حواله ورود و خروج و کنترل موجودی کالاها

-    امکان ثبت سفارش خرید و یا درخواست پیش فاکتور

-    صدور پیش فاکتور و فاکتور با در نظر گرفتن کلیه آیتم های استاندارد

-    امکان ثبت مشخصات خریداران و فروشندگان مختلف

-     امکان تخصیص اعتبار به مشتریان و خرید بر اساس اعتبار

-    بروزرسانی انبار به صورت اتوماتیک بعد از ثبت سفارش

-    کارتابل اختصاصي براي واحد هاي مختلف مانند انبار، سفارشات، مالي و ...

465 بازدیدها
زهرا

Suspendisse at libero porttitor nisi aliquet vulputate vitae at velit. Aliquam eget arcu magna, vel congue dui. Nunc auctor mauris tempor leo aliquam vel porta ante sodales. Nulla facilisi. In accumsan mattis odio vel luctus.

تماس با ما

شیرپوینت سنتر

  • آدرس: استان تهران ، خیابان بهشتی ، خیابان سهروردی شمالی ، خیابان امامی ، پلاک 8
  • شماره تماس: 09196202395 - 09358791030
  • ایمیل: info@sharepointcenter.ir

دپارتمان شیرپوینت ایران

بالا