S H A R E P O I N T C E N T E R

کار با  نسخه مدرن به شما امکان دسترسی به سایت های شیرپوینت و آخرین اخبار سایتهای مختلف در سازمان را می دهد و همچنین توانایی کاربران را در ساخت سایت و پست های خبری فراهم می کند. همچنین امکان استفاده در سرور ۲۰۱۹ را نیز دارا می باشد.


 شیرپوینت به گونه ای طراحی شده است که قابل تغییر، قابل تنظیم، و سازگار با هر نیاز تجاری است. مایکروسافت همچنان به توسعه و تکامل قابلیت های شیرپوینت ادامه می دهد. امکان دارد شما از اطرافیان خود در ارتباط با شیرپوینت مدرن چیزهایی شنیده باشید، اما شیرپوینت مدرن چیست؟ تفاوت بین تجربه کار در شیرپوینت مدرن با شیرپوینت کلاسیک در آفیس  ۳۶۵ چگونه است؟ همچنین در ارتباط با تجربه کار با شیرپوینت مدرن در سرور ۲۰۱۹ هم صحبت خواهیم کرد.

شیرپوینت در سال ۲۰۰۲ کار خود را با شیرپوینت کلاسیک آغاز کرد. با گذشت سالها با گسترس قابلیت های خود در هنگام دسترسی به اینترانت، قسمت های وب، طراحی ها و موارد دیگر را ایجاد نمود تا تجربیاتی مدرن را به کاربران ارائه دهد.

Home Page (صفحه اصلی)

بیایید با صفحه اصلی شیرپوینت در Microsoft Office 365 شروع کنیم. کار با نسخه مدرن به شما امکان دسترسی به سایت های شیرپوینت و آخرین اخبار سایتهای مختلف در سازمان را می دهد و همچنین توانایی کاربران را در ساخت سایت و پست های خبری فراهم می کند.

در سمت چپ بالای تصویر زیر، ملاحظه می کنید که گزینه ای برای ایجاد سایت و ایجاد پست خبری وجود دارد. همچنین می توانید لیستی از اخبار سایتها ، سایتهایی را که همیشه بازدید می کنید، و همچنین سایتهای پیشنهادی را مشاهده کنید.

1 6 768x448

 

در تصویر بالا، تمام سایت هایی که دنبال می کنید و سایتهایی که اخیراً بازدید شده را پیدا خواهید کرد. همچنین می توانید سایت موردعلاقه تان را علامت گذاری یا برچسب گذاری کنید (BookMark or Tag)، بنابراین دیگر نیازی به جستجوی آن سایت خاص نیست زیرا شما آن را علامت گذاری کرده اید.  همچنین می توانید از نوار جستجو در قسمت بالای صفحه اصلی SharePoint نیز استفاده کنید.

2 4

 

مایکروسافت به آخرین نسخه شیرپوینت سرور 2019 ، ویژگی های جدیدی را معرفی کرده است. توجه داشته باشید که همه از شیرپوینت آنلاین استفاده نمی کنند. هنوز سازمان هایی وجود دارند که آپدیت نشده و با نسخه مدرن کار نمیکنند. همچنین مایکروسافت اصلاحیاتی در صفحه اصلی شیرپوینت 2019 به وجود آورد تا تمام سایتها و خبرهایی را که در یک داشبورد دنبال می کنید را یکجا جمع کند. شیرپوینت سرور چیست؟ آن را مایکروسافت آفیس شیرپوینت سرور (MOSS) نیز می نامند. وظیفه MOSS ایجاد یک بستر یکپارچه برای ایجاد پورتال ها و برنامه های مبتنی بر وب، در محیط های ویندوز سرور می باشد.

 

Team Sites

یکی دیگر از نوآوری های شیرپوینت مدرن، Team Sites آن است. در حال حاضر Team Siteها دارای اخبار جدید، لینکهای سریع و فعالیت سایت هستند همچنین در دستگاه های تلفن همراه نیز پاسخگو هستند. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، شیرپوینت کلاسیک برخلاف مدرن، لینک های سریع و فعالیت سایت را نشان نمی دهد.

3 1

 

در شیرپوینت 2019، Team Siteهای جدید قبلا در نسخه مدرن قرار داشتند. اکنون می توانید Team Siteهای جدیدی را از صفحه اصلی شیرپوینت بدون Help گرفتن و یا امکان دسترسی از سمت مدیر IT خود ایجاد نمایید.

یادآوری: شیرپوینت سرور کلاسیک، در نسخه مدرن پشتیبانی نمی شود.

 

Communication Sites

در حال حاضر امکان استفاده از سایت های ارتباطی (Communication Sites) برای اولین بار در شیرپوینت 2019 فراهم شده است. در نسخه کلاسیک، سایتهای ارتباطی (Communication Sites) پشتیبانی نمی شوند.

در حال حاضر شیرپوینت آنلاین به کاربران امکان این را می دهد تا بتوانند اخبار، وضعیت ها و سایر اطلاعات دیجیتالی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

 

Lists and Libraries (لیست ها و کتابخانه ها)

پیش از این، لیست ها و کتابخانه ها در نسخه مدرن شیرپوینت آنلاین بهینه سازی شده اند. شما می توانید فایل ها را با استفاده از دستور، پین کردن فایل ها، اضافه کردن فایل ها به عنوان لینک ها، اعمال قالب بندی در ستون ها و موارد دیگر در نسخه مدرن شیرپوینت آنلاین به راحتی انتقال دهید.

اما نسخه کلاسیک شیرپوینت فقط به کاربران اجازه می دهد تا پرونده هایی را که می خواهند بارگذاری کنند را بکشند (drag).

در نسخه مدرن آیکن فایل ها، سازنده فایل و حتی کسانی که فایل را بارگزاری/آپلود کرده اند را نیز نمایش می دهد.

حتی زیرفایل (منظور فایل ها و اسنادی که داخل یک پوشه (folder) هستند) نیز در نسخه مدرن نمایش داده می شود که به آن ظاهری جذاب تر می بخشد.

شیرپوینت سرور ۲۰۱۹ در حال حاضر توسط OneDrive پشتیبانی می شود. این بدان معنی است که کاربران اکنون می توانند به راحتی پرونده های جدیدی را ایجاد کنند ، اسناد را بارگذاری کنند و فایل را در SharePoint و OneDrive ذخیره کنند.

اما نسخه کلاسیک شیرپوینت فقط قابلیت همگام سازی و ادغام لیست ها و کتابخانه ها را دارد.

 

Pages and Web Parts 

البته نسخه مدرن شیرپوینت برای شیرپوینت آنلاین و شیرپوینت سرور ۲۰۱۹ ظاهر و ویژگی های جدیدی در صفحات و قسمت های وب آنها ایجاد کرده است.

نسخه کلاسیک صفحات سایت و انتشار صفحات در آن، از ساختار پیچیده ای برخوردار بوده و ساخت آن سخت است. ساختن صفحات سایت در شیرپوینت آنلاین آسانتر است. دلیل این امر این است که در حال حاضر صفحات از نسخه مدرن استفاده می کنند که به راحتی قابل طراحی شده اند. همچنین برای ایجاد صفحات دیگر نیازی به انجام برنامه نویسی نیست.

در نسخه کلاسیک، توسعه دهندگان از قسمت ویرایشگر محتوا web partها برای افزودن متن و سایر محتوا استفاده می کنند. در نسخه مدرن، توسعه دهندگان از قسمت ویرایشگر متن web partها می توانند متن ها و جداول را به راحتی در یک صفحه اضافه و قالب بندی کنند و همچنین می توان قابلیت لینک بر روی متن را در web part ها بر روی نوشته ها ایجاد کرد.

در حال حاضر Web partهای شیرپوینت ۲۰۱۹ می توانند فرایند ایجاد و اشتراک گذاری، به روزرسانی ها و اطلاعیه های مهم را ساده تر و آسان تر کنند.

نمونه هایی از web partها عبارتند از: Microsoft Planner ، MS Forms و File Viewer. پست ها و اطلاعیه ها اکنون می توانند دارای گرافیک و قالب بندی خوب باشند.

اگر تا بحال با شیرپوینت کار نکرده اید، می توانید به جستجوی مقالات خوبی در سایتها درباره نحوه یادگیری شیرپوینت در خانه بپردازید. آموزش های مختلف و نوشته های خوبی در جهت پیشرفت و یادگیری در سایت هست که می توانید در مورد آنها مطالعه کنید. همچنین می توانید در سایت مایکروسافت بخش شیرپوینت را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا آخرین به روزرسانی در مورد نسخه مدرن را دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

آخرین نوشته ها